Position paper NOB inzake wetsvoorstel belastingheffing excessieve beloningsbestanddelen

02 juli 2008

Op 25 juni jl. is de NOB uitgenodigd door de Vaste commissie voor Financiën van de Tweede Kamer der Staten-Generaal om deel te nemen aan een rondetafelgesprek over het wetsvoorstel Belastingheffing excessieve beloningsbestanddelen (31 459). Ter voorbereiding op dit gesprek heeft de Orde een Position paper opgesteld. Onder verwijzing naar haar eerdere commentaren gaat de Orde hierin in op enkele belangrijke bezwaren. De Orde vraagt onder andere nogmaals aandacht voor de rechtszekerheid. De Orde is van mening dat de definities in het wetsvoorstel en de toelichting moeten worden aangescherpt om duidelijk te maken wanneer sprake is van een lucratief belang dat valt onder de reikwijdte van het wetsvoorstel.

De Position paper is door de Commissie Wetsvoorstellen, bestaande uit de NOB-leden mr. drs. S.A.W.J. Strik (voorzitter), prof. mr. J.W. Bellingwout, mevrouw mr. B.E.M. den Boer, mr. S.E. Faber, mw. dr. J. Ganzeveld, drs. M.J.A.M. van Gijlswijk, prof. dr. E.J.W. Heithuis, mw. dr. S.J.C. Hemels, mr. J.B.W. van Hooij, prof. dr. P. Kavelaars, mr. M.H.C. Ruijschop, mr. E.B. van der Stok, mr. drs. M.F. Sunderman, mr. R.H. de Vries en mevrouw drs. M.R. van der Maas (secretaris commissie) tot stand gekomen met medewerking van het NOB-lid drs. E.P.H.G. Raaijmakers.