Position paper NOB inzake het Fiscaal vestigingsklimaat

02 juli 2008

Op 26 juni jl. is de NOB uitgenodigd door de Vaste commissie voor Financiën van de Tweede Kamer der Staten-Generaal om deel te nemen aan een rondetafelgesprek over het fiscaal vestigingsklimaat. Ter voorbereiding op dit gesprek heeft de Orde een Position paper opgesteld. Naar de mening van de Orde is een noodzakelijke voorwaarde voor het behouden en aantrekken van nieuwe activiteiten in Nederland dat de fiscale wetgeving consistent is, zodat het bedrijfsleven een goede inschatting kan maken van de fiscale gevolgen van investeringen in Nederland over een ruime tijdsperiode bezien. De Orde gaat in op de deelnemingsvrijstelling, de rentebox en renteaftrekbeperkende regelingen. Verder bepleit de Orde afschaffing van de dividendbelasting en van het fictief aanmerkelijk belang in de vennootschapsbelasting.

De Position paper is door de Commissie Wetsvoorstellen, bestaande uit de NOB-leden mr. drs. S.A.W.J. Strik (voorzitter), prof. mr. J.W. Bellingwout, mevrouw mr. B.E.M. den Boer, mr. S.E. Faber, mw. dr. J. Ganzeveld, drs. M.J.A.M. van Gijlswijk, prof. dr. E.J.W. Heithuis, mw. dr. S.J.C. Hemels, mr. J.B.W. van Hooij, prof. dr. P. Kavelaars, mr. M.H.C. Ruijschop, mr. E.B. van der Stok, mr. drs. M.F. Sunderman, mr. R.H. de Vries en mevrouw drs. M.R. van der Maas (secretaris commissie) tot stand gekomen.